Informacja dla studentów
PROGRAM OGÓLNY PRAKTYK POZAPEDAGOGICZNYCH
dla studentów
filologii germańskiej
UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO im. KEN w Krakowie
Kierownik ds. Praktyk Pozapedagogicznych na kierunku Filologia Germańska: dr Aleksandra Bednarowska
Kontakt: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN
Instytut Neofilologii
Filologia Germańska
Studencka 5, pok. 311 31-116 Kraków
Tel. 12 662-6745
E-Mail: aleksandra.bednarowska@up.krakow.pl
Praktykę pozapedagogiczną studenci odbywają w instytucjach kultury, firmach kooperujących z klientami zagranicznymi, działach obsługi klientów w przedsiębiorstwach, biurach tłumaczeń w kraju lub za granicą, w wymiarze godzin przewidzianym w planie studiów dla odpowiednich roczników:
ROK AKADEMICKI 2022/23
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA:
III rok studia stacjonarne specjalność język niemiecki w biznesie:
semestr zimowy:
Praktyka I: 30 godzin
semestr letni:
Praktyka II: 40 godzin
III rok studia niestacjonarne specjalność język niemiecki w biznesie:
semestr zimowy:
Praktyka I: 30 godzin
semestr letni:
Praktyka II: 40 godzin
Specjalność nauczycielska z modułem biznesowym: jedynie praktyki pedagogiczne
semester zimowy:
nie ma praktyk
semester letni:
30 godzin: Praktyka zawodowa I (psychologiczno-pedagogiczna) realizowana w szkołach i placówkach oświatowych
30 godzin: Praktyka II nauczanie języka niemieckiego w szkole podstawowej
(25 godzin hospitacji, 5 godzin prowadzonych)
STUDIA DRUGIEGO STOPNIA:
II rok studia stacjonarne specjalność przekład w biznesie:
semestr II-IV:
Praktyka I: 80 godzin
Specjalność nauczycielska z modułem translatorycznym:
semester zimowy:
Praktyka zawodowa I
40 godzin: nauczanie języka niemieckiego praktyka w szkole ponadpodstawowej (20 godzin hospitacji, 20 godzin prowadzonych)
semester letni:
Praktyka zawodowa II (pozapedagogiczna): 40 godzin
INFORMACJE OGÓLNE
Przed rozpoczęciem praktyk koniecznym jest dostarczenie do Kierownika Praktyk dr Aleksandry Bednarowskiej:
- Oświadczenia o przyjęciu na praktykę zawodową
- „Porozumienia o prowadzeniu niepłatnej praktyki pozapedagogicznej” podpisanego przez przedstawiciela firmy (2 egzemplarze)
- Oświadczenie RODO (1 egzemplarz)
Opiekunowi Praktyk należy przełożyć w pierwszym dniu praktyki:
- „Skierowanie na praktykę zawodową” wystawione przez Kierownika Praktyk
- Jeden egzemplarz „Porozumienia o prowadzeniu niepłatnej praktyki pozapedagogicznej” podpisanego przez obie instytucje
- Oświadczenie RODO (1 egzemplarz)
Po odbyciu praktyki należy złożyć u Kierownika Praktyk następujące dokumenty:
- Zaświadczenie o Odbyciu Praktyki
- Dziennik Praktyk
Szczegółowe przepisy określa osobne pismo JM Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Praktyka jest zaliczana na podstawie Dziennika Praktyk i Zaświadczenia o Odbyciu Praktyki.
CELE I ZADANIA OGÓLNE PRAKTYKI ZAWODOWEJ POZAPEDAGOGICZNEJ
Stopień I NIEMIECKI W BIZNESIE | Stopień II PRZEKŁAD W BIZNESIE | |
1 | Poznanie i nabycie koniecznych i podstawowych umiejętności w praktycznym wykorzystaniu wiedzy językowej (ogólnej i specjalistycznej) w mowie i piśmie zdobytej na studiach. | Pogłębienie nabytych umiejętności w praktycznym wykorzystaniu wiedzy zdobytej na studiach oraz wcześniejszych praktykach objętych planami studiów w komunikacji biznesowej w języku obcym |
2 | Poznanie podstawowej struktury jednostki, w której odbywa się praktyka (recepcja, dział obsługi klienta, logistyka, kadry, księgowość, zespół PR itp.) | Pogłębianie umiejętności zapoznania się nie tylko ze strukturą jednostki, w której odbywa się praktyka (recepcja, logistyka, kadry, zespół PR itp.), ale i całej firmy/instytucji w zależności od konkretnych oczekiwań rynkowych. |
3 | Kształtowanie potrzebnych umiejętności w zastosowaniu języka niemieckiego w przyszłej pracy zawodowej | Nabywanie dalszych, szczegółowych kompetencji branżowego użycia języka niemieckiego |
4 | Rozwijanie umiejętności samodzielności i odpowiedzialności za powierzone zadania zawodowe | Samodzielne i odpowiedzialne wykonywanie zadań zawodowych |
5 | Wykorzystywanie nabytych i poznanych kompetencji i umiejętności pod okiem pracowników przedsiębiorstwa | Sprawne wykorzystywanie nabytych i poznanych kompetencji i umiejętności bez nadzoru |
INFORMACJE DLA OPIEKUNÓW PRAKTYK: (link)
Student może odbywać praktykę zawodową we wszystkich placówkach państwowych lub prywatnych, w kraju lub za granicą, które umożliwią mu wykonywanie prac zgodnych z profilem kształcenia. Do czynności takich należą na przykład: pomoc w prowadzeniu sekretariatu, tłumaczenia ustne i pisemne, pomoc w organizowaniu różnego typu wymian, umawianie spotkań mailowo czy telefonicznie, wszelkie prace administracyjne leżące w zakresie umiejętności studenta. Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem kształcenia na 3-letnich studiach pierwszego stopnia oraz drugiego stopnia
Celem praktyki jest:
- rozwijanie i pogłębianie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach
- nabywanie i kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej
- przygotowanie studenta do samodzielności i odpowiedzialności za powierzone mu zadania.
PROGRAM PRAKTYKI ZAWODOWEJ
- Zapoznanie z przepisami bhp, ppoż. oraz higieniczno-sanitarnymi obowiązującymi w zakładzie pracy.
Student potrafi:
– wymienić przepisy bhp i ppoż. obowiązujące w zakładzie pracy/przedsiębiorstwie
– omówić krótko regulamin pracy
– scharakteryzować krótko wymogi higieniczno-sanitarne obowiązujące w jednostkach zakładu
– pracować zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp i ppoż.
– ocenić stan bezpieczeństwa i higieny w zakładzie/przedsiębiorstwie
- Charakterystyka miejsca praktyki
Student potrafi:
– omówić układ funkcjonalno- przestrzenny firmy/instytucji/biura
– określić zakres świadczonych usług
– przedstawić schemat organizacyjny
– omówić funkcje i obowiązki na poszczególnych stanowiskach pracy
– omówić historię firmy/instytucji/biura
– omówić misję i strategię działalności firmy/instytucji/biura
– przedstawić i omówić starania o politykę jakości
– omówić elementy procesu zarządzania
– omówić etapy procesu zarządzania
– omówić więzi organizacyjne
– omówić hierarchię przedsiębiorstwa
– omówić elementy sprawnego działania
Student:
– definiuje ogólne funkcje planowania
– definiuje etapy planowania (strategiczne, operatywne)
– definiuje i charakteryzuje kulturę organizacyjną
– definiuje i charakteryzuje teorię motywacji
- Obsługa stron
Student potrafi:
– aranżować sytuacje handlowe zgodnie z zaleceniem i charakterem firmy/instytucji/biura
– obsługiwać konsumenta zgodnie z obowiązującymi zasadami
– dobierać odpowiedni serwis obsługi do charakteru usługi
– właściwie powitać gości, przedstawić ofertę handlową oraz przyjąć zamówienie
– przygotować materiały
– rozwiązywać trudne sytuacje w pracy
– utrzymywać porządek na stanowisku pracy
- Sekretariat, recepcja stron, Dział Obsługi Klienta (jeśli istnieje)
Student potrafi:
– scharakteryzować zadania sekretariatu, recepcji, działu obsługi Klienta;
– przygotowywać i przeprowadzić niektóre czynności w pracy sekretariatu, recepcji
– sporządzać kopie druków firmowych;
– obsługiwać podstawowe urządzenia biurowe (fax, kopiarki, skanery, inne maszyny i urządzenia);
– przygotować stanowisko pracy oraz organizować pracę w poszczególnych etapach obsługi administracyjno-biurowej;
– organizować pracę sekretariatu, obiegu informacji w firmie, przedsiębiorstwie;
– zdobyć wiedzę na temat podstawowych narzędzi komputerowych potrzebnych w zarządzaniu i aranżacji danych (programy kalkulacyjne, programy obróbki tekstu, danych, grafiki, bazy danych);
– określić zasady i stosować je w praktyce właściwej obsługi klienta;
- Dział sprzedaży (jeśli istnieje)
Student potrafi:
– realizować politykę rynkowo-handlową oraz strategie przedsiębiorstwa
– sporządzać ofertę handlową dostosowaną do potrzeb Klienta;
– stosować odpowiednie formy promocji i reklamy;
– zawierać umowy z klientami;
– proponować rozwiązania konfliktów.
- Dział finansowo- księgowy (jeśli istnieje)
Student potrafi:
– charakteryzować wybrane zagadnienia prawa pracy
– charakteryzować dokumentację finansowo-księgową
– scharakteryzować podstawy prawne działu finansowo-księgowego