Informacja dla studentów
Praktyka pedagogiczna w szkołach odbywa się w wymiarze godzin lekcyjnych przewidzianym w planie studiów dla odpowiednich roczników. W ramach praktyki studenci prowadzą i hospitują lekcje j. niemieckiego w szkołach odpowiednich dla danych roczników studiów:
ROK AKADEMICKI 2021/22
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA:
III rok studia stacjonarne:
semestr zimowy:
30 godzin: Praktyka I (psychologiczno-pedagogiczna) realizowana w szkołach i placówkach oświatowych
30 godzin: Praktyka II nauczanie języka niemieckiego w szkole podstawowej
(15 godzin hospitacji, 15 godzin prowadzonych)
semestr letni:
60 godzin: Praktyka III nauczanie języka niemieckiego w szkole podstawowej
(40 godzin hospitacji, 20 godzin prowadzonych)
Student może w porozumieniu z Kierownikiem Praktyk przeprowadzić wszystkie przewidziane w programie lekcje (w sumie 35 godzin) w semestrze letnim
III rok studia niestacjonarne:
semestr zimowy:
30 godzin: Praktyka I (psychologiczno-pedagogiczna) realizowana w szkołach i placówkach oświatowych
30 godzin: Praktyka II nauczanie języka niemieckiego w szkole podstawowej
(15 godzin hospitacji, 15 godzin prowadzonych)
semestr letni:
70 godzin: Praktyka III nauczanie języka niemieckiego w szkole podstawowej
(45 godzin hospitacji, 25 godzin prowadzonych)
STUDIA DRUGIEGO STOPNIA:
II rok studia stacjonarne:
semestr zimowy:
Praktyka I
60 godzin: nauczanie języka niemieckiego praktyka w szkole ponadpodstawowej (40 godzin hospitacji, 20 godzin prowadzonych)
semestr letni:
Praktyka II
60 godzin: nauczanie języka niemieckiego praktyka w szkole ponadpodstawowej (40 godzin hospitacji, 20 godzin prowadzonych)
Praktyką studentów kieruje nauczyciel(ka) języka niemieckiego – opiekun(ka) praktyki. Organizuje on(a)zajęcia studentów, dba o odpowiedni poziom językowy, metodyczny i wychowawczy prowadzonych zajęć, ułatwia studentom dostęp do wszelkiego rodzaju pomocy naukowych i materiałów znajdujących się w szkole, jak podręczniki szkolne, aparatura audiowizualna, tablice, mapy, itp.
CELE PRAKTYK
Celem praktyki jest zapoznanie się przez studenta z różnymi formami pracy dydaktycznej i wychowawczej w szkołach, zastosowanie praktycznych wiadomości i umiejętności zdobytych w toku studiów i pogłębienie znajomości metod i form nauczania.
W czasie praktyki pedagogicznej studenci powinni mieć możliwość doskonalenia poniższych umiejętności; istotnych dla przebiegu procesu nauczania języka niemieckiego.
Na kompetencję tą składa się:
– planowanie lege artis całych lekcji i bloków tematycznych, zadań domowych, sprawdzianów pisemnych i ustnych, -dostosowywanie technik nauczania do poziomu, zainteresowań, możliwości i wieku grupy,
-odpowiedni dobór ćwiczeń i zadań oraz organizowanie pracy indywidualnej, w parach i grupach oraz pracy projektowej; - projektowanie i wykonanie prostych pomocy naukowych; efektywne ich wykorzystanie oraz ewaluacja,
-uczestniczenie w przygotowaniu do egzaminów językowych, uczestniczenie w pracy z uczniem zdolnym oraz w pracy przedmiotowych zespołów wyrównawczych;
-uczestniczenie w zajęciach kół zainteresowań oraz w zajęciach wynikających z Karty Nauczyciela; -kontrola i ocena wyników pracy uczniów,
-kontrola zachowania uczniów w trakcie zajęć, poznawanie technik niewerbalnych, praca nad mową ciała, wyrażanie aprobaty lub dezaprobaty różnorodnymi środkami wyrazu,
-uczestniczenie w życiu Szkoły oraz w jej promowaniu przez pełnienie roli ambasadora języka obcego;
-pomoc w innych działaniach związanych z przedmiotem studiów i działaniami statutowymi Szkoły.
PROGRAM PRAKTYKI
Głównym zadaniem studentów podczas praktyki jest metodyczne i pedagogiczne przygotowanie się do pracy w szkole. Studenci mają więc hospitować wybrane lekcje opiekuna praktyki i przeprowadzić samodzielnie lekcje języka niemieckiego.
W pierwszych dniach praktyk studenci nie prowadzą samodzielnych lekcji. Lekcje prowadzone przez studentów powinny być równomiernie rozłożone w czasie, z uwagi na potrzebę gruntownego ich przygotowania. Lekcje hospitowane i prowadzone przez studentów powinny być zróżnicowane pod względem językowym i metodycznym.
Każda lekcja studenta musi być przygotowana i gruntownie opracowana. Przygotowując lekcję student powinien konsultować się z nauczycielem – opiekunem praktyk (odnośnie celów lekcji, doboru odpowiednich metod nauczania, materiałów dydaktycznych, planowanego toku lekcji, itp.).
Pisemny konspekt lekcji (patrz: DOKUMENTY DO POBRANIA) ma być przedstawiony najpóźniej w przeddzień jej prowadzenia opiekunowi praktyki, który go zatwierdza lub poprawia.
Po przeprowadzonej lekcji opiekun praktyki wpisuje krótką opinię pod konspektem i ocenia lekcję. Każdą przeprowadzoną przez studenta lekcję należy dokładnie omówić.
W czasie praktyk student zobowiązany jest do:
– zapoznania się z warsztatem pracy nauczyciela języka obcego oraz pracą wychowawczą szkoły,
– poznania dokumentacji szkolnej (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen),
– przygotowania konspektów lekcji oraz pomocy dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć i gromadzenia ich w teczce dydaktycznej.
Student w okresie praktyki winien prowadzić harmonogramu hospitowanych i prowadzonych zajęć, wypełniać protokoły hospitacji oraz kompletować konspekty prowadzonych lekcji. Po zakończeniu praktyki proszę poprosić nauczyciela (opiekuna praktyk) o wypełnienie arkuszu oceny studenta.
W ciągu pierwszego miesiąca od rozpoczęcia praktyki student powinien przekazać harmonogram hospitowanych i prowadzonych zajęć opiekunowi z ramienia Uniwersytetu Pedagogicznego.
W razie nieobecności spowodowanej chorobą bądź wypadkiem losowym, student ma obowiązek niezwłocznie powiadomić opiekuna praktyk i przedłożyć stosowne zaświadczenie. Nieusprawiedliwione nieobecności studenta na praktyce traktowane są jako naruszenie zasad odbywania praktyk.
ZALICZENIE PRAKTYK
Warunkiem zaliczenia praktyk jest:
- obecność na wszystkich lekcjach w szkole,
- przygotowanie konspektów lekcji samodzielnie przeprowadzonych,
- hospitacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela – opiekuna praktyk oraz wypełnienia protokołów hospitacji
- otrzymanie pozytywnej oceny praktyk pedagogicznych od nauczyciela w szkole (przedłożenie arkusza oceny studenta),
- otrzymanie pozytywnej oceny od opiekuna dydaktycznego z Uniwersytetu Pedagogicznego.
Po zakończeniu praktyki studenci przekazują opiekunowi z ramienia UP:
- 5 konspektów lekcji (2 w języku niemieckim i 3 w języku polskim)
- arkusz oceny studenta wypełniony przez nauczyciela
- harmonogram praktyki
- protokoły hospitacji
Opiekun z ramienia Uczelni dokonuje oceny praktyki na podstawie Arkuszu oceny wypełnionego przez nauczyciela, dokumentacji praktyk oraz oceny lekcji hospitowanej. Wpisu do indeksu dokonuje Kierownik Praktyk.