Przejdź do treści

Wspomnienia absolwentów


Poniżej przedstawiamy opinie naszych absolwentów:

 

,,Odkąd pamiętam chciałam pracować w szkole. Nigdy nie było planu B, zawsze wiedziałam, że jak dorosnę zostanę nauczycielką. Wprawdzie miałam iść na polonistykę, ale los i wyniki matury zaprowadziły mnie na germanistykę.

Studia zaczęłam w 2008 roku w Kolegium Nauczycielskim Języków Obcych we Wrocławiu. Zdobyłam tam ogromną wiedzę z zakresu dydaktyki i pedagogiki. Równocześnie mogłam pielęgnować zamiłowanie do literatury i odkryć miłość do gramatyki. W roku 2011 obroniłam swoją pracę dyplomową pt. „Nowe media w nauczaniu języka obcego w klasach 1-3” oraz zdałam egzamin licencjacki z literatury niemieckiej na Uniwersytecie Wrocławskim.

Po świętowaniu zakończenia studiów, mogłam celebrować kolejny sukces- dostałam się do europejskiego programu Asystentura Comeniusa. Było to coś w rodzaju praktyk dla studentów i absolwentów kierunków nauczycielskich. Cały rok spędziłam w Niemczech, gdzie pracowałam w szkole. Był to bardzo intensywny czas i niesamowita szansa, żeby rozwinąć się jako nauczyciel, ale także jako człowiek.

Jednak im bliżej końca, tym bardziej tęskniłam za Polską. Koniecznie chciałam nadrobić czas spędzony za granicą, dlatego zdecydowałam się na studia magisterskie w najbardziej polskim mieście, czyli w Krakowie. Bo gdzie indziej na świecie można znaleźć całodobową pierogarnię? Wybór uczelni był prosty- tylko i wyłącznie Uniwersytet Pedagogiczny. Był to strzał w dziesiątkę! Program studiów idealnie łączył przedmioty pedagogiczne oraz germanistyczne. Zapewniał rozwój studentów- przyszłych nauczycieli a tekże dostarczał ogrom informacji na temat kultury, literatury i historii krajów niemieckojęzycznych.

Oczywiście program nauczania to nie wszystko. Z ogromnym sentymentem wspominam wszystkich wykładowców: wspaniałych specjalistów i przede wszystkim ogromnych pasjonatów. Różnorodność dziedzin, którymi się zajmowali, otwierała przed studentami wiele możliwości. Każdy bez problemu znalazł pomysł na pracę magisterską. Mój temat był na pograniczu literatury i kultury. Pisałam o Ojczyźnie, o tym, jak na przestrzeni lat ewaluowało to pojęcie, co oznacza współcześnie i czy można mieć dwie Ojczyzny. W pracy podjęłam również temat literatury migrantów i poddałam analizie twórczość Artura Beckera- polskiego pisarza żyjącego w Niemczech.

Obecnie mam okazję doświadczać tego, o czym pisałam kilka lat temu. Od lutego 2019 mieszkam w Sofii, a Bułgaria pomału staje się moim drugim domem. Wprawdzie nie pracuję w zawodzie, ale niemiecki wciąż jest obecny w moim życiu. Tak samo jak miłość do literatury. Z tym że coraz częściej występuję w roli piszącego, o czym można przekonać się na moim blogu www.kubicakova.pl”

Anna Kubicka (rocznik 2014)

 

__________________________________________________________

,,Jeżeli zastawiasz się, czy warto studiować filologię germańską, odpowiedź brzmi: tak!

Studia są interesujące, ponieważ oferują studentom o wiele więcej niż kurs językowy, nawet ten najbardziej zaawansowany. W trakcie studiowania miałam wiele praktycznych zajęć, w ramach których ćwiczyliśmy m.in.: gramatykę praktyczną, fonetykę, pisanie, konwersacje, rozumienie ze słuchu oraz słownictwo. PNJN, czyli Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego jest najpopularniejszym przedmiotem na germanistyce, dzięki któremu studenci zaczynają swobodną komunikacje w języku niemieckim w różnych dziedzinach życia. Wpływają na to również inne zajęcia, na których miałam możliwość poznania literatury i historii Niemiec. Interesujące są również przedmioty, które skupiają się na wiedzy specjalistycznej: gramatyka kontrastowa i opisowa, historia języka niemieckiego.

Jako, że istotnym elementem w nauce języka obcego, jest bezpośredni kontakt z kulturą, językiem i mieszkańcami danego kraju, miałam możliwość wyjazdu do Niemiec w ramach programu Erasmus. Przez semestr studiowałam na jednej z uczelni w Berlinie, gdzie mogłam zgłębiać swoją wiedzę oraz wykorzystywać język niemiecki w codziennej komunikacji.  Również po zakończeniu studiów brałam udział w programie Comenius, który jest skierowany do absolwentów kierunków pedagogicznych. Prowadząc zajęcia w niemieckiej szkole poznałam nowe metody kształcenia oraz system szkolnictwa w Niemczech.

Jako absolwent germanistyki miałam do  wyboru ścieżki kariery w różnych branżach. Zajęcia tłumaczeniowe, np. tłumaczenia pisemne, ustne czy gramatyka kontrastywna dają możliwość rozwoju w kierunku zawodu tłumacza. Do wyboru miałam również specjalność nauczycielską z takimi przedmiotami jak: dydaktyka, psychologia, pedagogika, jak również praktyczne zajęcia w szkołach. Rynek pracy oferuje absolwentom filologii germańskiej również pracę w międzynarodowych firmach, gdzie obecnie pracuję. Znajomość języka niemieckiego umożliwia mi bezpośredni kontakt z klientem zarówno w formie pisemnej jak i  ustnej. Zajęcia z przedmiotów: kultura i historia obszaru języka niemieckiego przydają się w późniejszej pracy w biznesie, ponieważ poznałam tradycje i zwyczaje krajów niemieckojęzycznych, co wpływa na budowanie relacji z międzynarodowymi klientami.”

Natalia Wrońska (Łapa), rocznik 2012

 

______________________________________________________

,,Po zakończeniu w 2014r. studiów na  Uniwersytecie Pedagogicznym znalazłam pracę w jednej z krakowskich szkół średnich, tym samym spełniło się moje marzenie. Od momentu kiedy zaczęłam uczyć się  języka niemieckiego wiedziałam, że to jedyne czym chcę się zajmować w życiu i choć brzmi to banalnie tak właśnie było. Z całkowitym przekonaniem wybrałam specjalizację nauczycielską, ponieważ radość jaką dawał mi język niemiecki chciałam móc przekazywać dalej. Nie  jest to proste , bo uczniowie są dość sceptycznie nastawieni do tego języka, ale dzięki wiedzy, którą udało mi się zdobyć w trakcie studiów, staram się udowodnić moim uczniom, że język niemiecki można polubić. Na swoich lekcjach gramatykę, wiedzę na temat krajów niemieckojęzycznych czy też elementy literatury przekazuję często korzystając z aplikacji internetowych takich jak: Quizizz, Kahoot, Vocaroo, Thinglink czy Comica. Staram się pokazać im mój świat za pomocą doskonale znanych  im narzędzi, co z czasem skutkuje tym na czym najbardziej mi zależy, a mianowicie: język niemiecki staje się dla nich nie obowiązkiem, lecz przedmiotem, który nie tylko sprawia im radość, ale również daj realną szansę na dobry start w przyszłość.  Dziś jestem więcej niż pewna, że gdybym miała wybierać studia, mój wybór byłby dokładnie taki sam.”

Agata Gaczorek, rocznik 2014

 

________________________________________________________

,,Nazywam się Michał Tkaczyk, ukończyłem studia magisterskie w roku 2018. Aktualnie pracuję jako specjalista ds. pierwszej linii wsparcia IT w międzynarodowej korporacji. Język niemiecki wykorzystuję codziennie dzięki telefonicznemu oraz mailowemu kontaktowi z niemieckimi oddziałami firmy w przypadku wszelkich usterek technicznych. Studia filologiczne otwierają szeroką gamę możliwości, co doświadczyłem na własnej skórze (podczas studiów prowadziłem praktyki w szkole, później pracowałem w mojej aktualnej firmie, jednakże w dziale finansów jako specjalista ds. zobowiązań finansowych). Jeżeli jeszcze nie zdecydowałeś/zdecydowałaś się, to serdecznie polecam filologię germańską!”

Michał Tkaczyk, rocznik 2018

 

 


Wszystkich naszych Absolwentów, którzy  chcieliby aby ich sylwetka została opisana na naszej stronie, prosimy o kontakt pod adresem filologia.germanska@up.krakow.pl